Design

Tingvoll Ulls design er utviklet ved å invitere entusiastiske og engasjerte strikkere til å utvikle modeller over temaene “fornybar”, “kystkultur” og “jorddyrker”. Dette har resultert i 46 ulike genserdesign som danner grunnlaget for kolleksjonene våre.

Fornybar

For å designe de første genserne ble det delt ut garn til 13 kreative, strikkekyndige og ullengasjerte mennesker. Gensermønsteret må ha utspring i Tingvoll Ull sin logo, var bestillingen. Det sirkelformete motivet symboliserer kretsløpet i naturen der næringsstoffer resirkuleres og videreføres i det uendelige. Garnet som ble utdelt var spunnet av ull fra Arnar Lyche sine gammelnorske spælsauer

Kystkultur

Utgangspunktet for andre designrunde var kystkultur. Bakgrunnen var at Kystlaget på Tingvoll tok kontakt med idé om en kystgenser. Disse plagga symboliserer det sterke båndet vi har til havet som ferdselsåre, matfat og livgiver for nasjonen Norge. En invitasjon ble sendt ut til «strikkelaget» vårt, og hele 19 strikkere meldte sin interesse. Garnet de fikk tildelt var en blanding av Arnar Lyche sine gammelnorske spælsauer fra Gjemnes og Kristin Sørheim sine grå trøndersauer fra Tingvoll.

Jorddyrker

Tema for tredje designrunde var jorddyrkeren. Tenkt som en hyllest til alle som dyrker jorda, fra verandakassedyrkeren til storbonden. Jorda er stedet der alt liv starter og slutter, og som binder oss alle sammen. Garnet som ble brukt var det samme som til kystgenseren, og i alt var det 14 strikkere som tok utfordringen.